Istighfar

Perbanyaklah Istighfar


“Barangsiapa memperbanyak istighfar, Allah akan menjadikannya dari setiap kesusahan ada jalan keluar, dan dari setiap kesempitan ada penyelesaian, serta menganugerahinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”(HR. Ahmad dan Ibnu Majah).

"Perbanyaklah memohon ampunan kepada Allah, semoga anda mendapat kelapangan dan ketenangan hati, rizki yang halal, keturunan yang shalih dan pertolongan yang berlimpah disisi-Nya."


Nasihat Ulama : "Ketika di tempat-tempat mustajab, tidakbolehlah engkau berdoa meminta semoga digampangkan rezekimu atau dipanjangkan umurmu, tapi mintalah semoga dosa-dosamu diampuni".

(dengan membersihkannya dari dosa-dosa maka segala urusan akan digampangkanNya, termasuk rezeki, jodoh, pekerjaan, ilmu dan lain sebagainya.)

FirmanNya, "Barangsiapa bertakwa kepada Allah pasti Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memdiberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya." (Surat At-Thalaq.)

Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai alasannya ialah amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat alasannya ialah beban (dosa)-mu, maka entengkanlah dengan memperpanjang sujudmu.

(Kutipan khutbah Rasulullah Saw.)

Istighfar menyerupai air, yang menyirami dan memmembersihkankan hati. Menghilangkan kotoran dan dosa dari jiwa. Istighfar ialah cahaya yang menghapus intel orang-orang yang melaksanakan kemaksiatan. Istighfar akan memunculkan cahaya dalam hati seseorang. Insya Allah
close